Przejdź do głównej zawartości

13. MFF T-Mobile Nowe Horyzonry (18-28 lipca, Wrocław)

Międzynarodowy Festiwal Filmowy T-Mobile Nowe Horyzonty we Wrocławiu to największy festiwal filmowy w Polsce, uznawany za najważniejsze filmowe wydarzenie w centralnej Europie. Festiwal prezentuje niekonwencjonalne kino autorskie, filmy poszukujące nowego języka, ciekawej formy, tematów nieobecnych w produkcjach głównego nurtu. Od lat program filmowy festiwalu bywa pretekstem i inspiracją do odkrywania nowych horyzontów także w obszarze innych dziedzin sztuki. Towarzyszące festiwalowi wydarzenia - wystawy i instalacje, spektakle i koncerty, wykłady i warsztaty składają się na spójną, interdyscyplinarną propozycję artystyczną.


Konkursy

Międzynarodowy Konkurs NOWE HORYZONTY

to wybór kilkunastu premierowych, osobistych, często prowokacyjnych filmów z całego świata. Jury przyzna Grand Prix dla najlepszego filmu i 20 000 euro. Filmy powalczą też o nagrodę publiczności oraz o nagrodę FIPRESCI, przyznawaną przez krytyków filmowych zrzeszonych w Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych. Nagrodzone filmy dostaną też gwarancję dystrybucji w Polsce.

Międzynarodowy Konkurs FILMY O SZTUCE

w konkursie wezmą udział pełnometrażowe, autorskie dokumenty, zainspirowane różnymi dziedzinami i kierunkami w sztuce dawnej i współczesnej. Międzynarodowe jury przyzna nagrodę w wysokości 10 000 euro oraz gwarancję dystrybucji w Polsce.

Konkurs POLSKIE FILMY KRÓTKOMETRAŻOWE

najciekawsze nowe krótkie dokumenty, animacje i fabuły.

Konkurs EUROPEJSKIE FILMY KRÓTKOMETRAŻOWE

w programie filmy z ostatnich dwóch lat, trwające do 30 minut.



Pozostałe sekcje

Panorama - filmy nagradzane na światowych festiwalach, realizowane przez uznanych twórców i właśnie odkryte nowe talenty

Dokumenty, eseje - autorskie wizje rzeczywistości, klasyczne i niekonwencjonalne dokumenty.

Neobarok francuski (Beineix - Besson - Carax) - wracamy do lat 80. i wczesnych 90. XX wieku, dekady erozji wielu doktryn i stylów życia, by przyjrzeć się jednemu z najciekawszych zjawisk we francuskim i światowym kinie. Na scenie pojawiają się wtedy nowi wonder boys: Jean-Jacques Beineix (Diva, Księżyc w rynsztoku, Betty), Luc Besson (Ostatnia walka, Subway, Wielki błękit) i Léos Carax (Boy Meets Girl, Zła krew), zrywający z naturalizmem francuskiej kinematografii. Nie zmierzają co prawda do identycznych celów, ale w pełnym sprzeczności, złożonym, otwartym na wizualne realia swojego czasu (wideo, klipy, komiks, reklama, moda) pomyśle na kino okazują się podobni. Charakterystyczna dla nich niedbała elegancja, wyrafinowana brzydota, heterogeniczność stylu czyni z dotychczasowych skaz nowy system estetyczny.

Nowe Kino Rosji - na program sekcji narodowej złoży się 15 nowych rosyjskich filmów, ilustrujących tendencje we współczesnej rosyjskiej kinematografii, dalekie od poetyki, jaką zbudował mit Tarkowskiego, czy od naturalizmu spod znaku Bałabanowa. Intrygujące debiuty, eksperymenty i niekonwencjonalne dokumenty pojawią się obok kina reprezentowanego przez Siergieja Łobana, Igora Wołoszyna i innych.

Szwajcarskie dokumenty muzyczne - cykl, który powstał we współpracy ze Swiss Films, opowie o środowisku współczesnych szwajcarskich muzyków w obiektywie m.in. Stefana Schwieterta, czy gościa poprzednich edycji festiwalu Petera Liechti, reżysera filmu Odgłosy robaków – zapiski mumii.

Nowe Horyzonty Języka Filmowego: postać - cykl edukacyjny, odsłaniający kulisy formy filmowej, ujawniający tajniki warsztatu poprzez pokazy, prelekcje i spotkania z twórcami. Po montażu, zdjęciach, scenografii i dźwięku przyszła kolej na postać. Na przykładzie starannie dobranych, specjalnie na festiwal sprowadzanych filmów pokażemy kluczowe problemy klasycznego i współczesnego traktowania konstrukcji postaci i gry aktorskiej. W programie znajdzie się miejsce m.in. dla radykalnego podejścia do tematu, reprezentowanego przezPalindromy Todda Solondza, czy I'm Not There Todda Haynesa.

Nocne Szaleństwo: cyberpunk - cykl, prezentujący nurt w kinie science-fiction, charakterystyczny dla postmodernizmu i cyfrowej rewolucji, od kultowych klasyków z lat 80. i 90. do najnowszych filmów, które grają gatunkowymi konwencjami, otwierając nurt na bardziej eksperymentalne wpływy.

więcej: TU

Retrospektywy

Walerian Borowczyk - próba odświeżającego spojrzenia na dzieło tworzącego w Polsce i we Francji, zapomnianego wizjonera - plastyka, scenarzysty i scenografa, autora rysunków satyrycznych i rzeźb, reżysera filmów animowanych (m.in. współpracował z Janem Lenicą) i fabularnych, pisarza, jednego z głównych autorów polskiej szkoły plakatu, a przede wszystkim twórcy surrealistycznego, artystycznego kina erotycznego (m.in.Opowieści niemoralne, Bestia).

Syberberg i Wagner - Hans-Jürgen Syberberg to otoczony aurą skandalu, niepokorny, niemiecki reżyser, w programie przeglądu znajdzie się m.in. jego słynny, wzbudzający kontrowersje, 442-minutowy Hitler - film z Niemiec (1977), a także wybór oper filmowych i filmów muzycznych. Projekt "Syberberg i Wagner" powstaje z okazji 200. rocznicy urodzin Ryszarda Wagnera i zwraca uwagę na wpływ, jaki wywarła twórczość Wagnera na kino Syberberga. Organizatorzy projektu: Goethe-Institut, Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia w Gdańsku, Filmoteka Narodowa, Fundacja Kampania Artystyczna.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

To jak końcu: szczęście jest czy nie jest za górami?

Nowe dzieło, mało znanego rosyjskego reżysera Aleksandr'a Veledinsky'ego pojawiło się na scenie bez fajerwerków i równie cicho z niej zeszło. Dopiero po paru miesiącach od premiery Geograf Globus Propil zaczął zbierać pozytywne recenzje i uznanie kinomanów, którzy tłumnie zaczynają skupiać się na nowym kinie rosyjskim, a jest tam w czym wybierać.

Viktor Sluzhkin jest już nie młodym wykształconym biologiem, który częstko zagląda do kieliszka. Nic w jego życiu nie jest takie jak to sobie niegdyś wymarzył, o czym mu ciągle jego piękna żona przypomina.

Za górami nie ma szczęśca o czym główny bohater już na początku filmu się przekonał, to może spróbujemy go poszukać przed górami?

Mimo braku dyplomu z pedagogiki Viktorowi w końcu udaje się dostać pracę w szkole, gdzie dzieciaki robią co chcą i jak chcą. Mało tego zamiast biologii, ma uczyć geografii, bo to przecież to samo wg słów dyrektora. 

Akcja Geografa rozgrywa się na dwóch płaszczyznach: prywatnej i zawodowej. Domowe Proble…

Motywy filmowe: dziennikarstwo

Jakiś czas temu zostałam wytypowana przez Arkadiusza  do zabawy w motywy filmowe, zainicjowanej przez FILM Planeta. Moim zadaniem jest podanie siedmiu tytułów krążących wokół tematyki dziennikarstwa, cóż przyznam się że miałam malutkie kłopoty w wyborze, ale ostatecznie jako tako dałam sobie radę.

Prywatnie sama od czasu do czasu pracuję jako wolny strzelec i w przyszłości marzy mi się stała współpraca z Andy Warhol's Intervievlub iD lub lub lub, pod tym względem jestem jeszcze niezdecydowana. Zanim to jednak nastąpi mam masę czasu do ćwiczenia, ćwiczenia i kontynuacji swojej samotnej nauki (jestem raczej samoukiem, źle się czuję w grupie). Póki co delektuję się każdym malutkim sukcesem i udowadnianiem temu i owemu, że dyplom to nie wszystko.

No właśnie ilu jest dziennikarzy, absolwentów szkół dziennikarskich, bądź też takowych studiów? Dużo? Raczej mało... czy to dobrze? Sądzę, że jest to raczej temat na osobny mini artykuł, nieprawdaż?

No to wróćmy do rzeczy. Dwa słowa klucz: F…

Renato Casaro