Przejdź do głównej zawartości

Mademoiselle Violence

Pośród kiepskich komedii, brutalnych filmów sf czy naciąganych filmach akcji czasami można znaleźć prawdziwe perełki. Nawet w komercjalnym kinie. Zanim ktoś zgłosi sprzeciw, dodaje iż filmy te niestety nie są częstym i długim gościem na dużym białym ekranie, ale mimo to od czasu do czasu pojawiają się tam. Aktualnie panuje szal na 'hipsterstwo' i na chwalenie jakim to się jest indywidualistą, mimo ze jeszcze parę miesięcy temu było się na innym froncie. Dlatego tez od czasu do czasu duże komercjalne kinowe korporacje wpuszczają w publiczny obieg filmy po które trzeba wyżej sięgnąć. Ambitne kino. "Hipsterzy" twierdza ze oni tylko takie filmy oglądają, mimo ze jestem pewne ze nie wszystko zrozumieli, ba, czasami nawet nałogowi kinomaniacy maja male problemy z interpretacja i zrozumieniem.
I własnie taka małą perełką okazała się kanadyjska produkcja "Monsieur Lazhar". Sukces na festiwalach filmowych a w kinach? pośród szerszej publiki? Nie wiadomo.
Kinowi smakosze już szukają kopii w sieci, albo zbroją się w cierpliwość do wydania na dvd, tylko nieliczni zobaczą ta bardzo dobra francuskojęzyczną produkcje, a szkoda.
Akcja dzieje się w montrealskiej szkole podstawowej. Nauczycielka wiesza się w klasie. Znajduje ja 12letni chłopak. Szok, trauma, żałoba. I te ciągłe pytania: Dlaczego? dzieci jak się czujecie? Po tygodniu do szkoły przychodzi nowy nauczyciel pochodzenia algierskiego. Pomaga uczniom przywiązanym do swej byłej nauczycielki znów zacząć dostrzegać te dobre rzeczy w życiu, pomaga im pogodzić się z tym przykrym faktem ze Martine odeszła i ze jej śmierć, cóż, nie miała większej głębi; w każdym bądź razie nikt nie rozumie dlaczego odebrała sobie życie a tym bardziej dlaczego zrobiła to w klasie, w szkole pełnej wrażliwych dzieci.
Monsieur Lazhar sam przezywa swój osobisty dramat, nie przeszkadza mu to jednak każdego dnia zabawiać i uczyć 11-latków. I tak od lekcji do lekcji, uczniowie otwierają się emocjonalnie i zostaje wypowiedziane zdanie "to nie my mamy żałobę, ale nasi rodzice".
Film jest o przemocy i traumie, o próbach walki o powrót do normalności. Krok po kroku i już jest wyjście na prostą. Ta kanadyjska produkcja jest warta uwagi i prób interpretacji, zwłaszcza zakończenia.

Blacque M.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Renato Casaro

To jak końcu: szczęście jest czy nie jest za górami?

Nowe dzieło, mało znanego rosyjskego reżysera Aleksandr'a Veledinsky'ego pojawiło się na scenie bez fajerwerków i równie cicho z niej zeszło. Dopiero po paru miesiącach od premiery Geograf Globus Propil zaczął zbierać pozytywne recenzje i uznanie kinomanów, którzy tłumnie zaczynają skupiać się na nowym kinie rosyjskim, a jest tam w czym wybierać.

Viktor Sluzhkin jest już nie młodym wykształconym biologiem, który częstko zagląda do kieliszka. Nic w jego życiu nie jest takie jak to sobie niegdyś wymarzył, o czym mu ciągle jego piękna żona przypomina.

Za górami nie ma szczęśca o czym główny bohater już na początku filmu się przekonał, to może spróbujemy go poszukać przed górami?

Mimo braku dyplomu z pedagogiki Viktorowi w końcu udaje się dostać pracę w szkole, gdzie dzieciaki robią co chcą i jak chcą. Mało tego zamiast biologii, ma uczyć geografii, bo to przecież to samo wg słów dyrektora. 

Akcja Geografa rozgrywa się na dwóch płaszczyznach: prywatnej i zawodowej. Domowe Proble…

100 książek wszechczasów dziennika The Guardian

1. "Obcy" Albert Camus

2. "Berlin Alexanderplatz" Alfred Döblin

3. "A Sentimental Education" Gustave Flaubert

4. "Absalomie, Absalomie...: William Faulkner

5. "Anna Karenina" Lew Tolstoj

6. "Baśnie i opowieści" Hans Christian Andersen

7. "Baśnie z 1001 nocy"

8. "Biesy" Fiodor Dostojewski

9. "Blaszany bębenek" Günter Grass

10. "Boska komedia" Dante Alighieri

11."Bracia Karamazow" Fiodor Dostojewski

12. "Buddenbrookowie" Tomasz Mann

13. "Children of Gebelawi" Naguib Mahfouz

14. "Czarodziejska góra" Thomas Mann

15. "Czerwone i czarne" Stendhal

16. "Człowiek bez właściwości" Robert Musil

17. "Dekameron" Giovanni Boccaccio

18. "Diary of a Madman and Other Stories" Lu Xun

19. "Do latarni morskiej" Virginia Woolf

20. "Dom lalki (Nora): dramat w trzech aktach" Henrik Ibsen

21. "Don Kichot" Miguel de C…