Przejdź do głównej zawartości

Daddy, where are you?! /Projekt Kino/

Zazwyczaj akcja filmów z metką Made in America toczy się w wielkich miastach, wokół ludzi z pieniędzmi, z klasą. Bagniste, leśne rejony są zarezerwowane jedynie dla niskobudżetowych produkcji z gatunku horror.
Debra Granik swoją produkcją "Do Szpiku Kości" udowodniła, że może być też inaczej, że nie każdy film kręci się wokół szczęścia i wypolerowanych na błysk mieszkań, a mimo to może zdobyć parę nagród i posuszyć widza.
Akcja toczy się 'tam gdzie diabeł mówi dobranoc', siedemnastoletnia Ree mimo młodego wieku jest zmuszona do opuszczenia szkoły i wszelkich ambicji po to by zająć się chorą matką oraz dwójką rodzeństwa, los jej nie oszczędza i na nieco zaniedbaną pannę spada kolejne zadanie - musi odnaleźć ojca..jeżeli tego nie zrobi to straci ziemię i dom. By zdobyć jakiekolwiek informacje na temat swojego zdemoralizowanego rodziciela wyrusza nieco dalej w teren by pociągnąć parę osób z języki, którym się to nie za bardzo podoba, bo przecież milczenie jest złotem. Ree jest tak zdetermonowana że nie baczy na konsekwencje swego postępowania...
Czytając opis dystrybutora można by wywnioskować, że mamy do czynienia z klasyczną grecką tragedią - wszystko jest pokazane w szarawych, zabrudzonych barwach, pogoda jest paskudna, ludzie zaniedbani bez celu snują się od jednego kąta do drugiego, nie ma radośći ani nadziei, wszystko jest grubo owinięte w futro wykonane z melancholii, a wszelkie próby wydobycia się z tego kończą się fiaskiem.
Wg Greków w konflikcie tragicznym główny bohater przegrywa, u Debry Ree już dawno przegrała swoją nawinność, ale jej honor i determinacja do walki o lepsze jutro sprawiają, że dziewczyna z filmowego konfliktu wychodzi cało.
Po laureacie festiwalu w Sundence spodziewałam się jednak czegoś o wiele bardziej... poruszającego.
Ogółem produkcji brak punktu kuluminacyjnego, akcjia toczy się ruchem jednostajnym niezmiennym, co sprawia iż zamiast "wow" wymsknęło mi się "ohh", bo jednak kompletny brak akcji nie zawsze odnacza coś dobrego. Mojej opini nie zmienia nawet sam fakt, iż po perwszych paru minutach senasu byłam oczarowana tą brzydotą, oczarowana tym że nie zawsze trzeba śnić 'american dream' by odnieść sukces.

4/10
bo mimo iż uwielbiam kino niezależne, brak soli odebrał mi przy "Do Szpiku.." kompletnie apetyt.



Blacque M.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Renato Casaro

To jak końcu: szczęście jest czy nie jest za górami?

Nowe dzieło, mało znanego rosyjskego reżysera Aleksandr'a Veledinsky'ego pojawiło się na scenie bez fajerwerków i równie cicho z niej zeszło. Dopiero po paru miesiącach od premiery Geograf Globus Propil zaczął zbierać pozytywne recenzje i uznanie kinomanów, którzy tłumnie zaczynają skupiać się na nowym kinie rosyjskim, a jest tam w czym wybierać.

Viktor Sluzhkin jest już nie młodym wykształconym biologiem, który częstko zagląda do kieliszka. Nic w jego życiu nie jest takie jak to sobie niegdyś wymarzył, o czym mu ciągle jego piękna żona przypomina.

Za górami nie ma szczęśca o czym główny bohater już na początku filmu się przekonał, to może spróbujemy go poszukać przed górami?

Mimo braku dyplomu z pedagogiki Viktorowi w końcu udaje się dostać pracę w szkole, gdzie dzieciaki robią co chcą i jak chcą. Mało tego zamiast biologii, ma uczyć geografii, bo to przecież to samo wg słów dyrektora. 

Akcja Geografa rozgrywa się na dwóch płaszczyznach: prywatnej i zawodowej. Domowe Proble…

100 książek wszechczasów dziennika The Guardian

1. "Obcy" Albert Camus

2. "Berlin Alexanderplatz" Alfred Döblin

3. "A Sentimental Education" Gustave Flaubert

4. "Absalomie, Absalomie...: William Faulkner

5. "Anna Karenina" Lew Tolstoj

6. "Baśnie i opowieści" Hans Christian Andersen

7. "Baśnie z 1001 nocy"

8. "Biesy" Fiodor Dostojewski

9. "Blaszany bębenek" Günter Grass

10. "Boska komedia" Dante Alighieri

11."Bracia Karamazow" Fiodor Dostojewski

12. "Buddenbrookowie" Tomasz Mann

13. "Children of Gebelawi" Naguib Mahfouz

14. "Czarodziejska góra" Thomas Mann

15. "Czerwone i czarne" Stendhal

16. "Człowiek bez właściwości" Robert Musil

17. "Dekameron" Giovanni Boccaccio

18. "Diary of a Madman and Other Stories" Lu Xun

19. "Do latarni morskiej" Virginia Woolf

20. "Dom lalki (Nora): dramat w trzech aktach" Henrik Ibsen

21. "Don Kichot" Miguel de C…