Przejdź do głównej zawartości

Szykuj się! 11. edycja miesiąca fotografii w Krakowie

Tematem 11. edycji Miesiąca Fotografii jest moda i różnorodne formy jej reprezentacji. Punktem wyjścia do prac nad programem było przekonanie, że ubiór i związane z nim zwyczaje stanowią przestrzeń, w której widoczne stają się kluczowe konflikty społeczne i kulturowe, oraz przyjęcie szerokiej definicji mody i stylu zakładające, że codzienne ubranie jest nie mniej warte uwagi niż najbardziej wysublimowane haute couture. Zdaniem organizatorów moda może stanowić klucz do zrozumienia całej kultury współczesnej.

Na Program główny festiwalu złoży się 10 wystaw, w tym wystawa centralna w Bunkrze Sztuki oraz Sekcja eksperymentalna, która w tym roku jest również wypowiedzią wpisującą się w temat festiwalu.

Spośród zestawu wystaw monograficznych tylko jedna prezentuje zdjęcia stworzone z myślą o przemyśle modowym. Jest to duża wystawa historyczna, prezentowana w Muzeum Narodowym, będąca wyborem najciekawszych prac z kolekcji fotografii mody XX wieku F. C. Gundlacha. Pozostałe wystawy monograficzne to prezentacje prac współczesnych artystów, którzy w swojej praktyce odnoszą się do zjawisk związanych z modą i posługują się fotografią jako medium (Walter Pfeiffer, Roy Villevoye, Milou Abel, Synchrodogs), wystawy zdjęć zaczerpniętych z archiwów fotografów modowych, odsłaniające związki prywatnego życia ze stylem fotografii modowej (Tadeusz Rolke, Ghislain Dussart, Corinne Day) oraz wystawa kuratorska prezentująca najsilniejszy współcześnie kierunek rozwoju praktyki reprezentacji mody, czyli film modowy (Fashion Films / Showstudio).

„Pogranicza mody” to wystawa główna jedenastej edycji Miesiąca Fotografii w Krakowie. Poświęcona będzie krytycznej analizie roli ubioru, wyglądu, stylu i mody we współczesnej kulturze zachodniej i stanowić będzie klucz do zrozumienia szerokiej definicji mody przyjętej na potrzeby całego programu głównego festiwalu.

W ramach wystawy zaprezentowane zostaną projekty poświęcone szerokiemu spektrum tematów - od refleksji nad indywidualnym stylem, aż po przyjrzenie się schematom zewnętrznie narzucanych wzorców. Od prywatnych i intymnych rytuałów, po użycie mody jako narzędzia wymuszania i egzekwowania społecznego konformizmu. Wśród poruszanych wątków znajdą się m. in. przebranie, kamuflaż, maska czy uniform. Idea wystawy zakłada, że moda i styl mogą być zarówno narzędziem konstruowania i manifestowania jednostkowej tożsamości, jak i metodą na jej podporządkowywanie i dyscyplinowanie. Projekty związane ze strojem uzupełnione zostaną poprzez prace poświęcone bezpośrednio powiązanymi z nim zagadnieniami, takimi jak np. sposoby posługiwania się ciałem (gesty, ruchy), czy różne sposoby jego modyfikacji. Na wystawę złożą się zdjęcia i filmy artystów działających na polu dokumentu i kreacji, prace wideo oraz fotografie pochodzące z archiwów prywatnych i tych należących do instytucji władzy. Program tej wielowątkowej ekspozycji wzbogacony zostanie przez elementy interaktywne i czynnie angażujące publiczność.

więcej info TU


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

To jak końcu: szczęście jest czy nie jest za górami?

Nowe dzieło, mało znanego rosyjskego reżysera Aleksandr'a Veledinsky'ego pojawiło się na scenie bez fajerwerków i równie cicho z niej zeszło. Dopiero po paru miesiącach od premiery Geograf Globus Propil zaczął zbierać pozytywne recenzje i uznanie kinomanów, którzy tłumnie zaczynają skupiać się na nowym kinie rosyjskim, a jest tam w czym wybierać.

Viktor Sluzhkin jest już nie młodym wykształconym biologiem, który częstko zagląda do kieliszka. Nic w jego życiu nie jest takie jak to sobie niegdyś wymarzył, o czym mu ciągle jego piękna żona przypomina.

Za górami nie ma szczęśca o czym główny bohater już na początku filmu się przekonał, to może spróbujemy go poszukać przed górami?

Mimo braku dyplomu z pedagogiki Viktorowi w końcu udaje się dostać pracę w szkole, gdzie dzieciaki robią co chcą i jak chcą. Mało tego zamiast biologii, ma uczyć geografii, bo to przecież to samo wg słów dyrektora. 

Akcja Geografa rozgrywa się na dwóch płaszczyznach: prywatnej i zawodowej. Domowe Proble…

Motywy filmowe: dziennikarstwo

Jakiś czas temu zostałam wytypowana przez Arkadiusza  do zabawy w motywy filmowe, zainicjowanej przez FILM Planeta. Moim zadaniem jest podanie siedmiu tytułów krążących wokół tematyki dziennikarstwa, cóż przyznam się że miałam malutkie kłopoty w wyborze, ale ostatecznie jako tako dałam sobie radę.

Prywatnie sama od czasu do czasu pracuję jako wolny strzelec i w przyszłości marzy mi się stała współpraca z Andy Warhol's Intervievlub iD lub lub lub, pod tym względem jestem jeszcze niezdecydowana. Zanim to jednak nastąpi mam masę czasu do ćwiczenia, ćwiczenia i kontynuacji swojej samotnej nauki (jestem raczej samoukiem, źle się czuję w grupie). Póki co delektuję się każdym malutkim sukcesem i udowadnianiem temu i owemu, że dyplom to nie wszystko.

No właśnie ilu jest dziennikarzy, absolwentów szkół dziennikarskich, bądź też takowych studiów? Dużo? Raczej mało... czy to dobrze? Sądzę, że jest to raczej temat na osobny mini artykuł, nieprawdaż?

No to wróćmy do rzeczy. Dwa słowa klucz: F…

Renato Casaro